2011-05-26

Kök

Ni kommer väl ihåg tävlingen Designa ditt dröm kök med Husqvarna, och tävla om saker från serien Husqvarna Premium för 25000 kronor.Juryn består av 12 bloggare och jag har fått äran att vara en av dem.Tävlingen pågår till den 3/6-2011. Som tack för gott samarbete skulle jag för en vecka sedan åka till Stockholm där jag och elva andra bloggare var bjuden till Electrolux huvudkontor på en workshop i provkök tillsammans med Årets kock 2011 Tomas Diederichen. Där skulle vi tillreda en middag som gick i temat ånga. På plats fanns också en av Sveriges främsta matfotografer, Magnus Skoglöf. Men oturligt nog har jag nyligen opererat knät så jag kunde inte delta i detta evenemang.Men jag låter er ta del av ett recept som tillagades denna dag. På menyn stod bla "Ångad rabarber med mandel och hallon.

Foto:Magnus Skoglöf

Rabarber 2 stjälkar rabarber 1 1/2 dl socker 1 1/2 dl vatten Skär rabarbern i bitar. Ånga i några minuter. Lägg bitarna i sockerlagen tills det är dags att servera. Mandelkaka 150 g mandelmassa 75 g ägg 75 g smör 25 g vetemjöl Riv mandelmassan på rivjärn. Vispa ihop med övriga ingredienser. Fyll formar med smeten och baka i ugn på 225 grader i ca 10 minuter. Mandelskum 1 1/4 dl mjölk 2 1/2 dl grädde 30 g hyvlad mandel 3 äggulor 1/2 gelantinblad 90 g socker Rosta mandeln i kastrull. Slå på mjölk och grädde. Låt koka upp, ta av från värmen, och låt gräddmjölken stå och dra. Blötlägg gelantinbladet i kallt vatten. Vispa äggulor och socker pösigt. Koka upp gräddmjölken igen. Slå den över äggulorna och sockret. Tillsätt gelantinbladet. Rör om. Sila av och häll upp i sifon. Tillsätt två patroner och kyl sifonen med innehåll. Hallon Garnera med 18 färska hallon och citronmeliss. Tomas Diederichen, Årets kock 2011. "Husqvarnas nya serie för kök är inget mindre än ren perfektion i fråga om teknologi, funktion och design" http://newsroom.electrolux.com/se/designa-ditt-kok/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Arkiv