2009-08-17

Marimekko

Jag har fått en ny favorit..tyger från Marimekko. Jag bara älskar deras mönster och färger. Här nedan har jag samlat några utav dem. Vill ni se mera gå in på www.marimekko.se eller www.marimekko.com Marimekko - färgstarka tyger och mönster .I maj 1951 startade Viljo och Armi Ratia det finska textilföretaget Marimekko. Marimekko är världskänt för sina tryckta bomullstyger i vackra mönster och färger, exempelvis Hetkiä och Kaiku, men också för de kläder i bomull, som företaget lanserade och producerade under 60-talet.Marimekko hade sin storhetstid på 60- och 70-talet, men har nu blivit mer populärt än någonsin. Företaget lanserar varje år nya vackra mönster i samarbete med unga formgivare och mer kända finska textildesigners som bl a Kristina Isola och Fujiwo Ishimoto Tyget Unikko ser ni här nedan i dessa två fina färger.
Detta är en av mina favoriter. Tyget Unikko med svarta blommor är ett klassiskt Marimekkotyg. Jag älskar dess enkla utformning, men glada blomm mönster. Detta tyg kan man använda på olika sätt,tex gardiner,väggtavla,duk mm. Designer till detta vackra tyg är Maija Isola.
Detta är tyget Kippis från Marimekko,formgivit av Maija Louekari,ett härligt tyg med massor av drycker i alla dess former.
Bottna är ett vitt bomullstyg från Marimekko,med svart mönster,signerat Anna Danielsson. Marimekko har även dessa underbara skål i rosa, från littala. Den är användbar både till servering eller bara som dekoration. Finns i flera färger.12cm hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Arkiv